Att se med annorlunda ögon – RP

Jag har en medfödd ögonsjukdom som heter Retinitis Pigmentosa – RP. Den sitter i näthinnan och gör att jag saknar mörkerseende och har dåligt vidvinkelseende, eller rättare sagt jag har inget vidvinkelseende. Däremot så ser jag rakt fram och det ser jag ganska så bra.

RP är egentligen inte en sjukdom utan ett samlingsnamn på en grupp på cirka 400 olika sjukdomar som alla beror på olika genetiska orsaker. Gemensamt är att de är ärftliga, sitter i näthinnan och långsamt får näthinnan att förtvina. I mitt fall så har som sagt var det centrala seendet sparats, för andra är det precis tvärtom de ser bra utåt kanterna men ser inget centralt. Ofta är man mörkerblind och bländningskänslig.

Så som mitt seende fungerar kan jag se ut som att jag beter mig märkligt: jag kommer in på en mörk restaurang med min vita käpp framme så att jag inte ska snubbla på trappsteg och liknande, sätter mig vid ett bord får fram menyn. Så läser jag menyn, för det står ett ljus på bordet och då blir det tillräckligt ljust för mig att läsa. Väldigt förbryllande för de som inte är vana.

För att inte tala om när vi var på Louvren i somras, jag ville ju Mona Lisa, men Louvren är ett välbesökt museum och för att inte riskera snubbla över något småbarn så hade jag käppen framme. Det kan vara så att en del andra besökare trodde att det var något annat som var fel på mig än just ögonen… Men jag fick sett Mona Lisa och mina tår snuddade inte vid ett enda barn!

Och ja, jag ser när människor stirrar på mig när jag använder min vita käpp, i vart fall om de kommer rakt emot mig och det är vad jag kallar ”stockholms-mörker” alltså den typ av mörker som är inne i centrala Stockholm när solen gått ner. För då ser jag fortfarande lite centralt, och jag har slutat att titta ner i backen, det som finns där varnar käppen mig för, så jag tittar rakt fram i den riktning jag går. En intressant iakttagelse är att kvinnor stirrar på min käpp, medan män stirrar mig i ansiktet. Sedan är det långt ifrån alla som stirrar, men de som gör det följer nästan alltid det mönstret.

Nedan finns en bild som visar hur mitt synfält ser ut, den rosa strecken visar mitt synfält, och den gröna visar ett normalt synfält. Det är synfält för höger öga, så orsaken till att det normala synfältet har en liten inbuktning nere till vänster är att näsan sitter i vägen där. Mätningar som  den här gör man i en goldman perimeter, det ser ut som en halv jordglob. Lägst in i globen finns en prick som man ska titta på, medans man tittar rakt fram på pricken så ska man tala om när man ser en liten ljuspunkt som rör sig i ytterkanten. Eller ja, i mitt fall så är det inte riktigt ytterkanten utan någonstans mitt i för att jag ska kunna se den.

Synfält med RP
Synfält med RP
Kommentera

