IT-arkitekt – vad är det?

Min jobbtitel förstås vanligtvis bara av en väldigt snäv krets människor, de som själva jobbar inom IT, och ibland förstår inte ens de vad jag gör för något. Så när folk frågar vad jag gör nöjer jag mig ofta med att bara säga att jag är IT-konsult, det tar för lång tid att förklara vad jag gör om dagarna.

Men här har jag ju tid att förklara allt för er! Så jag börjar med vad det inte är, det är inte en arkitekt som arbetar med att rita hus. Som IT-arkitekt jobbar man med olika datorsystem, och vi kommer i ett par olika varianter, men jag nöjer mig med att förklara vad en IT-arkitekt av varianten lösningsarkitekt gör för något.

En gång i tiden hade de stora företagen och organisationerna en stor dator, en stordator helt enkelt. Det var en stor datormaskin som stod i källaren och så hade användarna runt om i huset terminaler som var kopplade till den. På den tiden ansågs allt med ”data” vara väldigt svårt, men på ett sätt var det mycket lättare än idag. Det enda som var kopplat till denna stordator var terminalerna som bara kunde göra anrop och få svar och så några skrivare då.

Sedan började det bli lite billigare med datorer och företagen skaffade sig fler datorer och kopplade samman dem. Under de glada internetdagarna kunde det gå ganska vilt till, det tillkom servrar i parti och minut. I slutändan var det inte alltid man visste hur alla de här olika datorsystemen hängde samman, för dokumentationen var inte alltid så välgjord och ibland saknades den helt och en del IT-folk har blivit så gamla att de har gått i pension.

Om ni nu börjar bli oroliga för hur vårt samhälle klarar sig och om du vågar ha kvar pengarna på banken så kan jag lugna dig. IT-världen börjar bli vuxen och numera finns det faktiskt dokumentation på det mesta. Men något som fortfarande är svårt är när man blir tvungen att introducera ett nytt system, för att det kommer lagar som säger att tandläkarna måste koppla upp sig mot Försäkringskassan till exempel eller att man måste byta ut ett system för att tillverkaren inte längre finns kvar och det finns ingen som kan fixa det gamla aktiesystemet om det går ner.

Det är ungefär där jag kommer in, att något nytt system ska in i den stora skogen av IT-system, eller att man behöver byta ut ett system i den stora serverparken som behövs för att driva banken, energibolaget eller den stora klädkedjan. En stor del av mitt jobb är att se till att det blir så få och små störningar som möjligt. Det påminner lite om vad som pågått i Stockholm nu när de byggt om Centralstationen; man kan inte stänga av centralen i tre år bara för att bygga om, utan tåg, taxi och bussar måste kunna komma dit och människor måste kunna springa till tågen och tunnelbanan även om det byggs både här och där. Fast för min del handlar det om att inte stänga av flödet av data till och från systemen trots att ett system byts ut.

En annan del av arbetet handlar om hur man ska få ihop pusselbitarna, hur ska ett system kunna skicka data till ett annat system. Man kan tycka att det bara är ettor och nollor, men de representerar något. Och då blir man nästan filosofisk för då behöver man definiera vad är en ”affär” är det när köpare och säljare är överens om vara och pris, eller är det när pengarna flyttas mellan dem? Vad är en hållplats, är Kungsbacka station en hållplats med flera stopp, eller är hållplatsläge ”B” på samma station en hållplats? Vad är en artikel, är det en ”toarulle” eller en hel bal med ”toarullar”?

Delvis kan man lösa problemet med defintionerna ovan med standarder, men även om två system använder samma standard så återstår problemet att man i dessa standarder oftast definierar substantiven, men vad man ofta skickar mellan sig är verb ”genomför affär” och tyvärr beskriver sällan standarder vad man förväntar sig för resultat av dessa verb. Vad betyder det att vi vill uppdatera artikeldatabasen med artikel ”toarulle”, om toarulle redan finns ska den då uppdateras med nytt pris? Om den inte finns ska vi då lägga till den till artikeldatabasen, eller är det något som är fel om det kommer uppdateringar på data som inte finns.

Så vad gör jag då om dagarna? Mycket tid går åt till att lösa problem, ofta genom att diskutera och fundera ihop med andra i grupp. Bitvis är jag tillbaka till där jag var som sexåring, då gillade jag pussel, böcker med kluriga problem och skriva och rita, och det är ungefär vad jag gör idag också. Nej, mina bilder är faktiskt inte mer avancerade idag än när jag var sex år, de är snarare enklare än då, för idag är det ofta bara fyrkanter och streckar i mina bilder.

Kommentera

