Plantui – odling för oss med svarta fingrar

Nej, jag har inga gröna fingrar, snarare ett par ganska så svarta fingrar, det är många plantor som har dött när de ha varit i min vård. Men jag gillar idén med odling, och jag gillar mat med färska örter och att kunna plocka sallad direkt hemma och ha i maten. Nej, vi har ingen trädgård, vi bor i lägenhet så ska det odlas blir det i en blomlåda. Det kan ju gå bra, men så åker vi iväg en långhelg, en långhelg som visar sig vara väldigt varm och så är allt dött.

Jag såg lite artiklar om hydroponisk odling, alltså man odlar inomhus i vatten och har ett system med pumpar som pumpar runt näringsrikt vatten och har växtlampor över. Men alla var någon slags hemmabyggen som inte var vidare snygga. Vi bor i lägenhet och jag vill liksom inte att det ska se ut som ett laboratorium eller något hemmabygtt rymdskepp i lägenheten.

 

 

DSC_0106

 

Så fick jag syn på Plantui, en liten sats för hydroponsk odling av örter, sallad och ätliga blommor. Den ser i första stadiet ut som ett ägg med en sladd, ett ituskret ägg med en liten skåra där lila ljus sipprar ut. Den ville jag ha hemma!

Plantui med fröpluggar
Plantui-start

Man måste köpa speciella pluggar som är preparerade med frön. Man stoppar fröna i plastbehållare som man sedan sätter ner i Planntuin. På bilden ovan har jag behållt de gröna etiketterna för att kunna komma ihåg vilken planta som är vilken.

Sedan är det bara att tillsätta vatten och näring enligt instruktionerna och sätta på toppen och vänta. Det är värt att komma ihåg att olika plantor växer olika fort. Vi har bara testat sallader och kryddor. Generellt sett så växer sallader mycket snabbare än kryddor. Allt eftersom det växer utökar man mittpinnen så att lamportna kommer längre ifrån plantorna. Ja, och till sist är det bara att skörda, antingen tar man rubbet på en gång, eller så tar man några blad åt gången och håller på länge. Vi hade samma pluggar igång från februari till midsommar, fast då var vi kanske onödigt snåla, vi kunde kanske skördat hårdare och haft två odlingsperioder.

Salladen växer hög i plantuin
Det växer så det knakar

Nackdelar? Tja, första omgången förstod vi inte att det var blått ljus som lyste och blått betyder att det behövdes mer vatten. Vi hade en omgång som tokdog mitt i eftersom en lång rot-tråd nästlade sig in i pumpen. Pumpen gick att rädda men vi fick sätta en ny omgång. Man bör höra pumpen susa ett par gånger per dag, gör man inte det är dags att kontrollera att allt står rätt till. Sallad och kryddor växer i så olika takt att antingen får man köra bara det ena eller så får man sätta kryddorna i plantuin två veckor tidigare än salladen. Jo, och så har vi haft en plugg där det inte kom någonting, men vi talade om det för Plantui och fick nya roliga pluggar att leka med.

Nu önskar jag mig bara en plantui-version för tomater och chili!

Nej, jag är inte anställd av Plantui, jag har inte fått betalt av dem, och jag är inte deras ambassadör, utan det här är helt och hållet mina egna obetalda åsikter!

Andra som har skrivit om Plantui:

The Niles

Loppi

 

 

 

Kommentera

